piątek, 7 grudnia 2012

Rodzina Różyńskich - obecny stan mojej wiedzy

Jak wspomniałem na początku, swoje badania zamierzam rozpocząć od rodziny Różyńskich, czyli od poznania mojego rodowodu (przy okazji warto zapoznać się z podstawowymi terminami z zakresu genealogii - ale o tym w osobnym wpisie).

Według mojej obecnej wiedzy, rodzina Różyńskich pochodzi z okolic południowych Kaszub i północnego Kociewia. Teren pojawiania się moich potencjalnych przodków w indeksach ksiąg metrykalnych można z grubsza określić czworobokiem, którego wierzchołki znajdują się w Skarszewach na północnym zachodzie, w Tczewie na północnym wschodzie, w Gniewie na południowym wschodzie i Lubichowie na południowym zachodzie.

Przypuszczalnie wraz z postępem poszukiwań, obszar ten będzie się powiększał. Jednak teraz mam prawo sądzić, ze względnie łatwo odnajdę ślady swoich przodków, którzy żyli na tym terenie od końca XVIII wieku.

Sięgnięcie po starsze dzieje na tym terenie będzie już o wiele trudniejsze. Księgi metrykalne z wieku XVIII i wcześniejsze zachowały się bowiem na tym terenie jedynie w formach szczątkowych, więc badając losy przodków będę musiał sięgnąć po znacznie trudniejsze i mniej pewne źródła informacji - rejestry gruntowe, rejestry podatkowe czy różnego rodzaju spisy urzędowe, które z natury posiadają uboższe dane niż źródła kościelne.

Obecnie najstarszy posiadany przeze mnie ślad o głównej linii moich przodków pochodzi z początku XIX wieku, kiedy w parafii katolickiej w Lignowach Szlacheckich w 1838 roku odbył się ślub Józefa (w dokumentach Joseph Rózeński) oraz Magdaleny (w dokumentach Magdalena Radziewielska). Informacja ta pochodzi z indeksu ksiąg metrykalnych i mam nadzieję, że wkrótce zostanie potwierdzona przez stosowne dokumenty pobrane z Archiwum Diecezji Pelplińskiej.

Prawie 100 lat później, prawnuk Józefa – Teofil Edward Różyński, wraz z żoną Wandą (z domu Kalbukowska), osiedlają się w Gdyni. Tu na świat przychodzi ostatni z trójki rodzeństwa - Jan. Z małżeństwa Jana oraz Ewy (z domu Czapla) 13 czerwca 1981 roku urodziłem się ja – Paweł Różyński.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz